Friday 13 December 2013

cara hapai...

ok guysss...

cerita selasa lepas.

ada tasmik syair arab.

syair zaman abbasid dan andalusia... (andalusia, tinggal sejarah...lalala)


ok, apa yang menarik hafal syair? ok, bukan tu yang aku nak cerita. juz nak cerita, macam mana teknik hafalan yang baik. tapi nie cara aku la. sebab lain org, lain cara kan. so, jgn la nak ikut cara aku hundred percent. tp hat mana ghasa2 mcm buleh nak ikut tue kan, silala ikut. aku xpakasa pun dan aku xmaghah pun. :))

teknik hafal syair:

1. aku tulis balik syair tu atas kertas yang suci lagi bersih pakai tulisan tangan aku yang cantik lagi menarik itu.

2. lepas dah siap tulis, start lah mengahafal.

3. ulang2 sampai  betui2 ingat.

4. kalo dah ingat kan, esok jangan xmengulang. WAJIB mengulang. ok, aku keluarkan fatwa baru sekejap. bukan apa, hukum wajib nie turun bilamana aku try afal ari nie, esok aku xmengulang, kompem aku kena apai lain tw.

5. masa tengah dok ngulang tue kan, kata la syair tu ada 7 bait, then aku lupa bait ke 3, tw apa aku buat? tengok balik syair tue, pastu ulang balik dari bait pertama. kalo lupa bait ke 7 pun, ulang balik dari bait pertama. sampai la aku boleh baca tanpa lupa, dan tanpa ada orang habaq, dan tanpa aku tengok kertas sebanyak 3 kali, baru aku puas hati.

PENAT??? memg penat afal syair. tapi, ini semua ilmu. sebab pada syair itu ada pengajaran, ok. 

sapa yang belajaq syair ja yang rasa dan paham apa perasaan dia tw.











ok, aku xpost la semua 12 syair yg aku belajaq tue. juz yg aku rasa tulisan aku mcm cantik je, mcm chomel je, aku post la. haha.

tp kalo prasan, ada gak yg bukan tulisan tangan aku kan, yg tue sebab apa berlaku camtu? sebab aku malas nak tulis balik... haha. 

aku rasa yg tu ja la kot aku nak share2 kat sini. apa org putih ckp, sharing is caring kan? so, sebabkan aku caring makanya aku sharing... hehe. dah ayat start berbelit. 

renung- renungkan dan selamat beramal.
(minx maap prof izi, i tiru u punye tredmark)

2 comments: