Saturday 21 December 2013

Dia Seorang Ammar


assalamu'alaikum...

alhamdulillah, aku diberi peluang. peluang mengenal sesosok tubuh bernama Ahmad Ammar Ahmad Azzam.

Mengikuti forum bersama kedua orang tuanya, Allah... betapa indah ciptaan Allah yang satu ini. Dia mujahid muda. Dia syahid yang masih remaja. Sedang sudah bertemu Rabbnya.

Tersenyum tenang raut wajah kedua orang tuanya. Betapa tabah dan hebat nya mereka. Ibu bapa yang hebat, maka lahirlah generasi yang hebat. Sungguh, aku bangga dengan mereka. Sungguh aku teruja.

Forum: Membina Generasi Ammar.

Sesuai dengan tajuknya, maka tujuan dan hadafnya adalah melahirkan anak- anak muda yang berjiwa seperti Ammar. Di usia 20 tahun, beliau pergi meninggalkan dunia yang sementara. Menuju kehidupan yang abadi. 

Seluruh hidupnya hanya untuk ummat. Anak yang begitu taat pada keluarga. Yang sentiasa bersungguh- sungguh dalam apa jua yang beliau lakukan. Yang punya visi dan misi yang jelas dalam hidupnya, akhirnya, syahid yang didambanya menjadi kenyataan. Selayaknya untuk beliau dan diberi penghormatan dimakamkan bersebelahan sahabat baginda صلى الله عليه وسلم Abu Ayyub Al- Ansari. Allah...

Mampukah aku sehebat beliau?
Mampukah aku melahirkan generasi pewaris seperti beliau?
Tegarkah aku berjihad seperti beliau?
Masihkah aku punya waktu menjadi seperti beliau?

Allah...

Kehidupan ini penuh dugaan.
Penuh cubaan.
Sedang mereka berjaya merentasnya.
Tapi aku?
Mampukah aku???

persoalannya hanya letak pada keimanan.
Andai Allah yang kamu imani dan yakini, insya Allah, semua akan tenang dan mudah.

Tinggalkan segala larangan...
Laksanakan segala suruhan...

:))

No comments:

Post a Comment